Region Värmland / Nyhetsarkiv / Stilleben tema för ny konstutställning
Stilleben av konstnär Axel Kargel.

Stilleben tema för ny konstutställning

Välkommen till en utställning där konstenheten visar verk ur Region Värmlands konstsamling på temat stilleben.

Ordet stilleben kommer av holländskans och tyskans ord för stilla liv, på franska nature morte. Det är en motivkategori inom måleri och fotografi, som bara innehåller föremål. Ofta skapas bilder av sådant som hör till hemmet, som bordsporslin, blommor, böcker, frukter, grönsaker och bröd.

Historia

I flera tusen år har ting avbildats på detta uppställda vis. Konstnärer har strävat efter att efterlikna verkligheten, förhålla sig till föremålen, formerna och färgerna. Men också efter att bryta med verkligheten, experimentera med den och utmana den. Hos vissa konstnärer har stilleben varit ett steg på vägen mot en mer icke-föreställande konst.

Tingen har betytt olika saker i olika tider och stilleben-bilder kan vara laddade med olika typer av symbolspråk och dolda meningar. Förgänglighetsmotiv är återkommande, flyktigt ljus, växter, dött villebråd, ömtåliga såpbubblor och inte helt sällan dödskallar. Citrusfrukter förekommer ofta och kan tolkats som en påminnelse av det sura eller bittra i tillvaron.

Spännande berättelser

Även om tingen i dessa motiv förlorat sin rörelse, sitt liv, kan verken ändå innehålla spännande berättelser. Scenerierna och ytorna som föremålen avbildas mot kan också vara intressanta, mångsidiga och betydelsefulla.

Stilleben i digitala flöden

Idag ser vi också stilleben som foton i våra digitala flöden. Vi gör arrangemang och rättar till, ställer upp föremål på snygga sätt och visar upp vår miljö. Vi förevigar vår mat och våra saker och med ett klick finns det där för alla att se. Tanken på symboler i våra nutida fotoflöden är intressant. Medvetet och omedvetet symbolspråk omger oss hela tiden. Vad vill vi berätta, och hur väljer vi att tolka det vi ser?

Många av rummen där konstenheten placerar konst är olika typer av vårdlokaler. Visst kan det vara skönt att få blicka in i ett stilleben. Studera formerna och skuggorna, njuta av färgerna och sättet ljuset faller.