Region Värmland / Nyhetsarkiv / Andas – en utställning om pandemitiden
Konstverket Mänskligheten hjälps åt.

Utställningen Andas – om pandemitiden kommer att finnas i Spisrummet på Centralsjukhuset fram till den 26 mars 2023. Bildupphovsrätt Charlotta Hammar.

Andas – en utställning om pandemitiden

Utställningen Andas visas nu i Spisrummet på Centralsjukhuset. Konstenheten har kombinerat ett antal konstverk med insamlade intryck från regionens personal. I anslutning visas också ett antal dokumentära foton.

I konsthall Spisrummet visar Konstenheten verk ur Region Värmlands konstsamling. I arbetet med utställningen Andas har vi valt att kombinera ett antal konstverk ur samlingen med insamlande intryck från regionens personal. Vi bad medarbetare att formulerar ord som uttrycker något av det de varit med om under pandemin. Vad minns du, vad känner du, vad vill du förmedla?

Röster, tankar och känslor

Vi har samlat röster, tankar och känslor kring pandemin. Resultatet visas som ord på konsthallens väggar. Röster från det som varit och det som är.

Vi vill öppna för möjligheter till enskild och gemensam reflektion, gen-klang, delaktighet och tillhörighet. I konsthallen kan upplevelser av pandemin visas och bearbetas på nya sätt. Här får vi tänka och känna fritt.

Glasverket som står på golvet är ett minnesmärke över covid-pandemin av regionmedarbetare Sverre Wikström.

Konstverken på hallens väggar är inte framställda specifikt för denna utställning eller detta tema, utan är fristående verk ur regionens konstsamling. Konstenheten ansvarar för urval och presentation.

Dokumentära foton

Utanför konsthallen visas ett antal dokumentära foton knutna till pandemitiden. Fotona tillhör regionens kommunikationsavdelning.

Fortfarande mitt i skeendena

Kan vi tillsammans få ta del av nya ord? Kan vi få se begreppen skifta och anta nya former? När vi påbörjade arbetet med utställningen föreställde vi oss att den skulle bli en tillbakablick. Men nu när utställningen är på plats är vi fortfarande mitt i skeendena kring pandemin. Hur hanterar vi allt detta vi har varit och är med om?

Utställningen kommer att filmas och publiceras så att den kan ses av alla medarbetare i länet.