Region Värmland / Nyhetsarkiv / Margaretha Jansson - urval ur samlingen

Margaretha Jansson - urval ur samlingen

Utställningen pågår och hänger till 28 maj 2023.

Offentlig konst i våra gemensamma miljöer kan bland mycket annat tillföra nya perspektiv och innovationskraft, främja möten, samtal, och sammanhang.

Region Värmland har en gedigen konstsamling som till största delen är utplacerad i verksamheternas lokaler. För att tillgängliggöra olika delar av konstsamlingen och lyfta samtidskonsten, visar vi urval från samlingen i Konsthall Spisrummet. Hallen är en plats där patienter, medarbetare och besökare får fler förutsättningar att möta konst.

Uppdraget att sätta samman utställningar lämnas med jämna mellanrum till konstnärer med anknytning till Värmland. Den här gången gick uppdraget till Margaretha Jansson. Det har varit spännande att följa hennes arbete, hon har valt med målmedvetenhet och känsla med visst fokus på ljusets betydelse i konsten och för människan. Hon har en erfaren blick och hon har rört sig genom samlingen med integritet och skärpa. Resultatet finns att uppleva runt om oss i konsthallen. Varsågoda!