Region Värmland / Nyhetsarkiv / Månadens verk juni, juli och augusti 2023

Händer av Johan Andersson. Olja, inköpt 2023. © Johan Andersson/BUS

Månadens verk juni, juli och augusti 2023

Konstenheten presenterar "Händer" av Johan Andersson. Månadens verk hittar du utanför E1 i Regionens hus, Karlstad.

Johan Andersson är född 1967, bosatt i Stockholm och utbildad vid Kungliga Konsthögskolan 1993–1998.

Om sitt arbete säger Andersson själv: Jag arbetar med måleri. Oftast utgår jag från små fotografier och hämtar motiven från min närmiljö. Jag började arbeta på detta sätt för cirka 15 år sedan. Från början med mörkare och mer kulörta färger och större kontraster, till att mer och mer de senaste åren gå mot ljusare färger och underdrivna kontraster. Ljuset och balansen mellan skärpa och oskärpa, mellan tydlighet och otydlighet på olika plan är bärande.

Något jag tänker mycket på är längtan efter tillhörighet å ena sidan och att hålla världen på avstånd å andra sidan.

Verket Händer är inköpt på Arvika Konsthall och så här skrev de om utställningen Det vita huset: Målerisk poesi. Det var när Johan köpte sin första digitalkamera, i början av 2000-talet, som fröet såddes till det han arbetar med idag. I början var kontrasterna starkare och färgerna mer kulörta men färgskalan har sakta förändrats och målningarna lösts upp. Nya motiv har tillkommit men grundtemat har hela tiden följt en tydlig linje. Andersson arbetar med många tunna färgskikt och håller på länge med varje målning.

Bäst beskrivs kanske Johans process med att det är, som han säger, luften han målar.

Månadens verk

Konstenheten presenterar Månadens verk. Vi väljer skiftande material och teknik, från skilda tidsperioder och med olika motiv.

Verken vi arbetar med befinner sig i olika skeden. De kan vara precis nyinköpta, inhämtade för renovering eller komma från någon verksamhet som fått andra lokaler. De allra flesta verk som finns förvarade i centralarkivet väntar på placering. Innan dess vill vi ta tillfället i akt att visa några av dem på den här sidan.

Tidigare verk