Region Värmland / Nyhetsarkiv / Månadens verk november 2023
Omvandling av Sven Frödin

Omvandling av Sven Frödin. © Sven Frödin/BUS

Månadens verk november 2023

Konstnär Sven Frödin föddes 1921 i Karlstad och dog 2003 i Grava. Målningen Omvandling är inköpt 1972.

Frödin studerade vid Högre konstindustriella skolan i Stockholm 1945–1948 och arbetade därefter som teckningslärare vid Kommunala flickskolan i Karlstad.

Frödin komponerade sina målningar inspirerad av tonsättares sätt att arbeta med partitur. Med till synes enkla formelement skapade han mångbottnade och komplexa verk. Särskilt intresserad var Frödin av så kallad tolvtonsmusik.

Han målade med pensel men det är nästintill omöjligt att upptäcka penseldragen i hans bilder, minutiös noggrannhet som signum. De bjuder in betraktaren i en värld av färgskiftningar och geometriska symboler. Måleriet är stramt men lekfullt. Det finns en rörelse i verken. Beroende på betraktaren och kanske hur lång tid ögat får vila på bilderna skiftar motiven i form.

Bertil Bengtsson, som kurerade en utställning med Frödins verk på Kristinehamns konstmuseum 2019 berättar:

– Frödin fastnade under 1960-talet för en pilform som sedan varit återkommande i hans konst. Han var väldigt intresserad av vetenskap, matematik, filosofi och svåra fenomen. Han byggde ett eget universum.