Region Värmland / Nyhetsarkiv / Inbjudan till föreläsning om slöjden i skogen och workshopen “Tälj för köket”

Välkommen till en föreläsning och workshop om hård slöjd. Läs mer om Region Värmlands kommande "Träträffar".

Inbjudan till föreläsning om slöjden i skogen och workshopen “Tälj för köket”

Varmt välkommen till en föreläsning om att upptäcka slöjdens material i skogen och en workshop där du kan lära dig mer om hur du slöjdar i färskt trä.

Föreläsningen "Att se slöjden för alla träd - praktisk kunskap och magiska föreställningar"

Lär dig mer om att upptäcka slöjdens material i skogen, om trädens olika egenskaper och om folktro kring skog och träd. Föreläsare är Helena Åberg.

Målgrupp

För dig som är nyfiken på hård slöjd, är nybörjare eller har erfarenhet av att arbeta med hårdslöjd.

Gamla Kraftstationen i Deje.

Adress: Bruksvägen 10 E, 669 32, Deje.

Mer om Gamla Kraftstation i Deje (gamlakraftstationen.se)

Den 16 september klockan 10.30-12.00.

Anmälan och kostnad

Ingen anmälan krävs. Föreläsningen är kostnadsfri och fika ingår.

Workshop "Tälj för köket"

Vi täljer med skärande verktyg i färskt trä. Exempelvis smörknivar, omrörare, enklare slevar och hängare. Vi pratar om träets egenskaper och olika täljgrepp för säker täljning.
Material och täljknivar finns men ta gärna med egna verktyg och eget material om du har. Ledare för workshopen är Helena Åberg.

Målgrupp

Gamla Kraftstationen i Deje.

Adress: Bruksvägen 10 E, 669 32, Deje.

Mer om Gamla Kraftstation i Deje (gamlakraftstationen.se)

Den 16 september klockan 13.00-16.30.

Anmälan och kostnad

Sista anmälningsdag att anmäla sig till workshopen är fredag 8 september. Antalet platser är begränsade. Workshopen är kostnadsfri och fika ingår.

Anmäl dig till workshopen (trippus.se)

Avanmälan efter den 8 september debiteras med 500 kronor.

Observera att det enbart är workshopen som kräver anmälan och eventuell avanmälan. Föreläsningen kräver ingen anmälan.

Föreläsare och ledare av workshop

Porträtt Helena Åberg.

Helena Åberg föreläser och leder workshopen.

Helena Åberg har tidigare arbetat som länshemslöjdskonsulent i Sörmland och deltagit i flera projekt där slöjdens och skogens råmaterial och traditionell kunskap varit i fokus. Hon är bosatt i Stigtomta och driver företaget Slöjd i trä.

Träträffar 2023/2024

Är du intresserad av att slöjda i trä? Vill du träffa andra intresserade och vara med och bygga upp ett hårdslöjdsnätverk i Värmland? Fler möjligheter att fördjupa dina kunskaper om trä kommer erbjudas under 2023/2024.

Region Värmlands hemslöjdsutvecklare i samarbete med lokala aktörer arrangerar under 2023/2024 "Träträffar". Träffarna passar dig som är nyfiken på hård slöjd, är nybörjare eller dig som har erfarenhet av att arbeta med hårdslöjd sedan tidigare.

Träträff 7 oktober på Torsby bibliotek

Föreläsning och workshop med Frej Lonnfors om karvsnitt. Mer information kommer inom kort.

Mer om Träträffar (regionvarmland.se/tratraffar)