Region Värmland / Nyhetsarkiv / Föreläsning om folkkonstens täljda mönster och workshop i karvsnitt
Två händer som slöjdar

Föreläsning om folkkonstens täljda mönster och workshop i karvsnitt

Varmt välkommen till en föreläsning om folkkonstens täljda mönster och en workshop där du kan lära dig mer om karvsnittsteknik.

Föreläsning ”Folkkonstens täljda mönster”

Om glädjen i att få dekorera en täljd yta. I föreläsningen berättar Frej Lonnfors, se nedan, om människans behov av att smycka sina verktyg och ägodelar och om hur han med en enkel kniv fyller slöjden med kraftfulla symboler och mönster. Inspirationen är mångtusenårig och gränserna få.

Målgrupp

För dig som är nyfiken på hård slöjd, är nybörjare eller har erfarenhet av att arbeta med hårdslöjd.

Plats

Torsby bibliotek

Adress: Fabriksgatan 2

685 34 Torsby

Mer om Torsby bibliotek

Den 7 oktober 09.30-10.30

Anmälan och kostnad

Ingen anmälan krävs. Föreläsningen är kostnadsfri och fika ingår.

Workshop ”Karvsnitt"

På workshopen får du lära dig de grundläggande greppen och teknikerna för att skära mönster. Vi pratar också om träets egenskaper och hur du på bästa sätt får rena fina snitt. Material och karvsnittsknivar finns men ta gärna med egna verktyg och eget material om du har. Ledare för workshopen är Frej Lonnfors.

Målgrupp

Plats

Torsby Bibliotek

Adress: Fabriksgatan 2

685 34 Torsby

Mer om Torsby Bibliotek

Den 7 oktober klockan 11.00-14.00

Anmälan och kostnad

Sista anmälningsdag att anmäla sig till workshopen är 29 september. Antalet platser är begränsade. Workshopen är kostnadsfri och matigare smörgås och kaffe ingår.

Anmälan till workshop

Avanmälan efter den 29 september debiteras med 500 kronor.

Observera att det enbart är workshopen som kräver anmälan och eventuell avanmälan. Föreläsningen kräver ingen anmälan.

Arrangörer

Arrangemanget är ett samarbete mellan Region Värmland, Torsby kommun och Studiefrämjandet Örebro-Värmland

Föreläsare och ledare av workshop

Frej Lonnfors föreläser och leder workshopen.

Frej Lonnfors är slöjdare från Värmland boende i Dalarna. Han är en av huvudlärarna i trä på Sätergläntan – institutet för slöjd och hantverk. Frej har många år av egen produktion bakom sig och brinner för äldre hantverkstekniker och söker gärna inspiration i den folkliga kulturen.

frejlonnfors.com

instagram.com/frejlonnfors

Sista anmälningsdag att anmäla sig till workshopen är fredag 29 september. Antalet platser är begränsade. Workshopen är kostnadsfri och fika ingår.

Anmäl dig till workshopen (trippus.se)

Avanmälan efter den 29 september debiteras med 500 kronor.

Träträffar 2023/2024

Är du intresserad av att slöjda i trä? Vill du träffa andra intresserade och vara med och bygga upp ett hårdslöjdsnätverk i Värmland? Fler möjligheter att fördjupa dina kunskaper om trä kommer erbjudas under 2023/2024.

Region Värmlands hemslöjdsutvecklare i samarbete med lokala aktörer arrangerar under 2023/2024 "Träträffar". Träffarna passar dig som är nyfiken på hård slöjd, är nybörjare eller dig som har erfarenhet av att arbeta med hårdslöjd sedan tidigare.

Mer om Träträffar