Region Värmland / Nyhetsarkiv / Inger och Lasse Sandbergs Tummen & Tummens Mamma får biopremiär på juldagen

Projektet att digitalisera Tummen har kunnat genomföras tack vare ett kulturprojektsstöd från Region Värmlands kultur- och bildningsnämnd. Teckning: Lasse Sandberg

Inger och Lasse Sandbergs Tummen & Tummens Mamma får biopremiär på juldagen

Äntligen får vi se Tummen på Bio. Projektet med att digitalisera TV-serien "Tummen och Tummens mamma" som gick på SVT 1978 är klar. De 10 avsnitten blir två knattebiopaket och de första fem avsnitten kommer nu alltså i biofilmen "Tummen och Tummens Mamma".

Värmlands Biografnätverk har genomfört ett projekt med att digitalisera och klippa Tummenavsnitten som i sig är digitalt restaurerade med hjälp av AI-verktyg. Projektet har kunnat genomföras tack vare ett kulturprojektsstöd från Region Värmlands kultur- och bildningsnämnd.

– Det är oerhört viktigt att det görs film för en ung publik, speciellt för de under 6 år, det görs för lite film för denna grupp idag. När detta digitaliserade värmländska kulturarv kommer till liv på bioduken, är det många barn som får ta del av äventyr träffsäkert och pedagogiskt skapade av Inger och Lasse Sandberg, säger Robert P Olsson, filmutvecklare på Region Värmland.

Inger och Lassse Sandberg hämtade inspiration från den värmländska naturen

Med detta stöd blir det första gången dagens unga publik får se Inger och Lasse Sandbergs älskade barnbokskaraktär på bio. För att kunna genomföra denna lansering har biografnätverket även startat distributionsbolaget Cinecct Sweden som redan släppt en Standupshow för bio med Johan Glans och 14:e december har en konsertdokumentär om Moonica Mac biopremiär.

Inger och Lasse Sandberg är två av Sveriges mest älskade barnboksförfattare, som har skapat flera klassiska karaktärer som Lilla Spöket Laban, Lilla Anna och Långa Farbrorn. De bodde och verkade i Värmland, där de hämtade inspiration från naturen, folklivet och historien. Deras böcker har berikat många barns fantasi och läslust, och har även översatts till flera språk.

Om filmen

Följ med Tummen och hans mamma på deras resa genom Tumme-landet, där de möter vänner och faror, och upptäcker världen på sitt eget lilla speciella sätt.

Inger Sandberg är berättarrösten och Lasse Sandberg står för teckningarna. Musiken är komponerad av Björn Isfält. Restaurering av bild och ljud har gjorts av Tomas Holmberg, Sweet Nothings och Robert Olsson, Cinecct.

Tummen & Tummens Mamma är en film som passar för alla åldrar och som kommer att väcka gamla minnen och skapa nya hos publiken.