Region Värmland / Nyhetsarkiv / Ny webbsida om stöd och bidrag inom kulturområdet

Ny webbsida om stöd och bidrag inom kulturområdet

Tre snabba frågor till kulturutvecklare Stefan Westling som har skapat en ny sida om stöd och bidrag inom kulturområdet.

Porträttfoto av Stefan Westling.

Stefan Westling, kulturutvecklare hos Region Värmland.

På kulturavdelningens webb finns en ny sida där ni samlat olika typer av bidrag och stöd inom kulturområdet som finns att söka, förutom de som vi erbjuder på Region Värmlands kulturavdelningen. Varför har ni gjort en sammanställning och vilka är sidan till för?

– Vi har tagit fram den här sidan då vi såg ett tydligt behov av en sida på vår webbplats där olika typer av finansieringsmöjligheter finns samlade. Vi tar löpande emot frågor från kulturaktörer som rör finansiering av aktiviteter inom kulturområdet och nu kan vi hänvisa till en webbsida med adekvat och uppdaterat innehåll.

Det totala sökta beloppet per ansökningsomgång om bidrag är så mycket större än vad Region Värmlands ekonomiska ram tillåter oss att fördela. Den nu framtagna sidan kan hjälpa de bidragssökande aktörerna att hitta kompletterande eller alternativ finansiering.

Bidrag och stöd inom kulturområdet

Finns det en jämförbar sammanställning över de bidrag som finns att söka inom Region Värmland?

– Ja, det finns en samlingssida med bidrag och stöd kopplat till kulturverksamhet, funktionsrättsområdet, idéburna organisationer och företagande. Länk till den sidan finns med längst upp i den nya webbsidans sammanställning.

Projektmedel, bidrag och företagsstöd

Har du några generella tips för kulturarbetare som vill söka bidrag?

– Det första och viktigaste är att ta reda på vilka olika typer av bidragsgivare och finansiärer det finns som ger stöd till den typ av aktivitet som planeras. Tänk då både lokalt, regionalt och nationellt. Det är klokt att söka ekonomiskt stöd från flera håll. Det kan säkra finansieringen och göra den mer stabil. Förutsättningarna att lyckas med finansieringen stärks också genom att fråga erfarna kollegor och aktörer om tips och råd. Anmäl dig till seminarier och frågestunder som många bidragsgivare erbjuder. Prenumerera på nyhetsbrev och tveka inte att kontakta bidragshandläggare när du har frågor.