Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland gör en anmälan enligt lex Maria

Region Värmland gör en anmälan enligt lex Maria

Region Värmland gör en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg med anledning av en händelse med fel på teknisk apparatur.

Kvinna inkommer, i september 2022, för att göra en endometriablacion (reducering av livmoderns slemhinna) på grund av blödningsbekymmer. Operationen inleds med svårigheter att få apparaten att fungera normalt, den indikerar tekniskt fel. Apparaten byts ut och den nya startar okomplicerat men efter en kort stund avbryts operationen på grund av en ny varning. Kontroll görs med ultraljud och patienten får därefter åka hem. Efter två dagar inkommer kvinnan med påverkat allmäntillstånd. Hon förs direkt till operation där man finner perforerad livmoder samt en tarmskada. Anmälan till läkemedelsverket är gjord. Instrumentet är inskickat till tillverkaren för analys. Operationer med ovanstående apparat är stoppade tills vidare.

Händelsen anmäls då fel på teknisk apparatur innebar ett livshotande tillstånd där patienten fick vårdas inneliggande i nästan två veckor.

Anmälans diarienummer: HSN/232328