Region Värmland / Nyhetsarkiv / Kontrakt för Mottagningshuset undertecknades

Kontrakt för Mottagningshuset undertecknades

Region Värmland och Skanska har nu undertecknat kontrakt för Mottagningshuset som är den första nya byggnaden inom Nya CSK.

– Ett nytt Centralsjukhus är en förutsättning för framtidens vård i Värmland och detta är det första konkreta steget mot Nya CSK, säger fastighetsdirektör Annette Andersson.

Skanska har kontrakt på den första etappen för Nya CSK, med fem olika delprojekt. Separata kontrakt skrivs för varje delprojekt och under onsdagen undertecknade Skanska och Region Värmland kontraktet för Mottagningshuset. Huset får sex våningar med dagvård och öppenvård plus fläktrumsvåning och källare omfattande totalt cirka 14 000 kvadratmeter.

– Det ska bli väldigt kul att komma i gång med den första byggnaden i en omfattande samverkan med Region Värmland. Det här kommer att vara en stor arbetsplats under flera år framöver med allt vad det betyder för sysselsättning i Karlstad, säger Olle Strandsäter, regionchef, Skanska Sverige.

Förberedande arbeten inleds under hösten och byggstart är planerad att ske i mars nästa år. Mottagningshuset ska stå färdigt att tas i bruk före utgången av 2026.

Under byggtiden kommer Mottagningshuset att användas för att inrymma verksamheter som behöver tillfälliga lokaler på grund av renovering i befintliga sjukhusbyggnader.

Mottagningshuset blir det första sjukhusbyggnaden i Sverige med trästomme och till den yttre fasaden kommer återvunnet tegel att användas.

Läs mer om Nya CSK