Region Värmland / Nyhetsarkiv / Sveriges nöjdaste resenärer finns i Värmland
Två kvinnor tittar på Värmlandstrafiks tidtabeller på en tavla med anslag utomhus

Sveriges nöjdaste resenärer finns i Värmland

Idag presenterar Svensk Kollektivtrafik sin nationella resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern 2023 och konstaterar där att värmlänningarna är nöjdast i landet med sin kollektivtrafik.

Hela 86 procent av resenärerna var nöjda* med den senaste kollektivtrafikresan i Värmland – en siffra som är högst i Sverige. Här har Värmlandstrafik klättrat två procent under fjolåret, medan rikssnittet sjunkit med lika mycket och landat på 76.

– Med några riktigt tuffa vinterveckor bakom oss, som utmanat både oss och våra kunder, är detta en nyhet som värmer lite extra, säger Mathias Lindgren som är tätortstrafikchef på Värmlandstrafik.

Även i mätningen av Nöjd Kund Index (NKI) hamnar Värmlandstrafik (Region Värmland) på topp, tvåa efter Region Blekinge, med 72 procent nöjda kunder (nationellt snitt 57 procent).

– Den här mätningen ligger oss extra varmt om hjärtat eftersom den utgår från vad våra kunder tycker. Det är ju för deras vardag alla vi jobbar varje dag, från våra trafikplanerare och gänget på kundcentret till våra trafikföretags förare och ombordpersonal. Nu gäller det att fortsätta vårda det här förtroendet, säger Markus Bergman som är trafikchef regionbuss på Värmlandstrafik.

*Med nöjda menas de som gett betyget 4 eller 5 på en femgradig skala.

Fokus på utveckling

De senaste åren har Värmlandstrafiks fokus handlat om utveckling. Framtidens kollektivtrafik i Värmland ska formas och för att den ska möta värmlänningarnas resebehov nu och många år framåt krävs innovation, tester och mätningar. Med en pandemi färskt i minnet och mitt i ett allvarligt ekonomiskt läge finns det många anledningar att planera för en smart resurseffektiv trafik. Nu genomförs bland annat tester med dynamiska busslinjer som X-linjen och öppen skoltrafik med mixtrafik, som kan vara framtiden för ett län som Värmland.

– Jag tror att detta bidrar till att vi har nöjda kunder i Värmland. Att det märks att vi skruvar, förbättrar och anpassar oss hela tiden. Att vi vill vara ett attraktivt och hållbart alternativ för värmlänningarna, säger Elisabeth Björk som är kollektivtrafiknämndens ordförande.

Det senaste året har kollektivtrafikmyndigheter och trafikbolag från både Sverige och andra länder varit på besök i Värmland.

– Det är helt klart många som är nyfikna på hur vi gör här i Värmland och på hur vi vill bygga framtidens kollektivtrafik, berättar Markus Bergman.

Värmlandstrafik topp 3

Andra frågor där Värmlandstrafik (Region Värmland) rankades inom topp tre:

• Regioner där resenärer i högst grad anser att förare och ombordpersonal har ett trevligt bemötande.
  • Regioner där resenärer i högst grad instämmer i att de får den information de behöver ombord.
  • Regioner där allmänheten i högst grad känner trygghet när de åker kollektivt.
  • Regioner där kunder i högst grad anser att deras möjligheter att resa kollektivt förbättrats det senaste året.
  • Regioner där resenärer i störst utsträckning anser det vara rent och snyggt i fordonen.
  • Regioner där resenärer i störst utsträckning anser att det är bekvämt ombord.

Om kollektivtrafikbarometern

Kollektivtrafikbarometern är en landsomfattande resvane- och attitydundersökning för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter som samordnas av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Undersökningen används som ett verktyg att följa ett mätbart och objektivt resultat för kundupplevd kvalitet på sin trafik, både lokalt och regionalt. Undersökningen som startade 2001 sker löpande och med mixad metod (webb- och telefonintervjuer). För 2023 besvarades frågorna av över 120 000 slumpmässigt utvalda respondenter.

Läs mer om Kollektivtrafikbarometern här (svenskkollektivtrafik.se)

Elisabeth Björk
Regionråd (V) och ordförande i kollektivtrafiknämnden
elisabeth.bjork@regionvarmland.se