Region Värmland / Nyhetsarkiv / Dags för din vaccination
Kvinna som fikar på ett café.

Dags för din vaccination

Den 7 november startar vaccinationen mot influensa och covid-19. Folkhälsomyndigheten rekommenderar båda vaccinerna till dig som är 65 år eller äldre samt till dig som tillhör riskgrupp för allvarlig sjukdom eller är gravid.

Du som rekommenderas vaccination mot influensa och covid-19 kan boka tid på någon av länets vaccinationsmottagningar.

– Det är viktigt att du vaccinerar dig om du tillhör en grupp som rekommenderas vaccination. Vi är redo och kommer att ha en hög tillgänglighet på våra vaccinationsmottagningar, säger Birgitta Sahlström, verksamhetschef för Vaccination Värmland.

Vaccination mot influensa

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att du som tillhör riskgrupp för svår influensa vaccinerar dig inför varje säsong. Även vård- och omsorgspersonal rekommenderas vaccination mot influensa oavsett om de till hör en riskgrupp eller inte. Detta för att i första hand minska smittspridning i vården.

– Du vaccinerar dig för din egen skull, men även för att skydda personer i din närhet som kan vara sårbara och riskerar att bli allvarligt sjuka på grund av influensa, säger smittskyddsläkare Anna Skogstam.

De flesta som blir allvarligt sjuka är inte vaccinerade mot influensa. Om du som är vaccinerad ändå blir sjuk får du oftast en lindrigare sjukdom.

Vaccination mot covid-19

Vaccination mot covid-19 rekommenderas hösten 2023 till dig som är 65 år eller äldre samt till dig som tillhör riskgrupp för allvarlig sjukdom eller är gravid. Rekommendationen gäller oavsett hur många doser du tagit tidigare. Du som är mellan 50 och 64 år och är helt ovaccinerad rekommenderas att vaccinera dig med en dos under hösten.

Det aktuella vaccinet är uppdaterat och skyddar mot nya virusvarianter.

För dig som är 18–64 år och inte tillhör någon medicinsk riskgrupp finns inte någon rekommendation att ta en påfyllnadsdos. Men det kommer ändå att finnas möjlighet att få en dos för den som vill.

Du som är yngre än 80 år och som redan har vaccinerat dig under hösten 2023 eller haft bekräftad covid-19 efter 1 augusti 2023 har ett gott skydd och kan avstå från en dos under denna säsong.

Observera att personer som är äldre än 80 år, boende på särskilt boende för äldre samt personer med nedsatt immunförsvar bör ta sin dos under hösten oavsett genomgången nylig infektion.

Vaccination mot pneumokocker

Vaccination mot pneumokocker rekommenderas till dig som är 65 år och äldre samt till personer med vissa sjukdomar eller tillstånd. I normalfallet rekommenderas att man fyller på vaccinationen mot pneumokocker vart femte år.

Flera vaccin vid samma tillfälle

Det går att vaccinera sig mot flera sjukdomar vid samma tillfälle. Den som vaccinerar dig bedömer vad som blir bäst för dig.

Mer information

Läs mer om vaccinationen och vilka doser du rekommenderas att vaccinera dig med på 1177.se/varmland/vaccination2023

Kostnader

Vaccination mot influensa och pneumokocker är kostnadsfri för dig som är 65 år och äldre eller tillhör riskgrupp. Vaccination mot covid-19 är kostnadsfri för alla.

Kom ihåg!

Ha gärna kortärmat eller lätt avtagbara kläder på överkroppen. Ta med din godkända legitimation (ej digital).

Så bokar du tid för vaccination

Vaccination erbjuds på länets vaccinationsmottagningar från den 7 november. För dig som inte tillhör rekommenderade grupper kommer möjlighet finnas att boka tid för vaccination i början av december.

Du bokar tid för vaccination på 1177.se/varmland/bokatid
Följ instruktionerna på sidan för att boka din tid.

Du som behöver medicinsk rådgivning inför din vaccination eller inte har möjlighet att boka digitalt kan boka tid genom att ringa tidsbokningen under vardagar klockan 8.00–16.00 på telefon 010-831 80 70.

I dagarna går ett brev ut till dig som är 65–74 år med information om att boka din tid. Du som är 75 år eller äldre får en kallelse med tid för vaccination.

Vaccination mot RS-virus

Folkhälsomyndigheten publicerade nyligen en rekommendation om vaccination mot RS-virus som omfattar personer 75 år och äldre samt personer i medicinska riskgrupper som är 60 år och äldre.

För närvarande är inget vaccin mot RS-virus upphandlat av regionerna i Sverige och därför erbjuds inte någon vaccination i regionens regi.