Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland uppmuntrar unga att engagera sig

Region Värmland uppmuntrar unga att engagera sig

Region Värmland vill att fler unga ska känna till regionens breda uppdrag och möjligheten att påverka genom att lämna in medborgarförslag. Därför startar en kampanj för att fånga unga personers uppmärksamhet.

Det är regionfullmäktige och demokratiberedningen som står bakom uppdraget att göra påverkansmöjligheten mer känd bland unga. Regionfullmäktiges ordförande Kenneth Johannesson säger att detta är en viktig del av demokratin.

– Det är stimulerande och lärorikt att engagera sig och vi vill uppmuntra unga personer att vara med och påverka. Att tänka, tycka och uttrycka sig är en del av demokratin, säger Kenneth Johannesson.

Ett medborgarförslag är ett förslag om att förändra eller förbättra något inom regionens verksamhet eller ansvarsområde. Alla medborgarförslag behandlas och beslutas av förtroendevalda. Även om förslaget inte går igenom så har det på allvar prövats och medborgaren får ett svar.

Bussteve och i sociala medier

Kampanjen kommer att rulla på bussteve, på folkhögskolornas och ungdomsmottagningarna väntrumteve och i sociala medier; snapchat, instagram och facebook.

Parallellt med att kampanjen växt fram har Region Värmland förbättrat informationen om medborgarförslag på webben. Där hittar du bland annat villkor och kriterier för medborgarförslag och ett formulär att fylla i för att underlätta hanteringen.