Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland tar över verksamheten vid vårdcentralen Vänern i Grums

Region Värmland tar över verksamheten vid vårdcentralen Vänern i Grums

Vid mötet den 14 maj beslutade hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Värmland att ta över verksamheten vid vårdcentralen i Grums samt att det ska hanteras som en verksamhetsövergång enligt Lagen om anställningsskydd.

Sedan tre år tillbaka drivs Grums vårdcentral av vårdföretaget Capio. I början av året lämnade Capio in en uppsägning till Region Värmland gällande vårdavtalet för vårdcentralen i Grums.

Sedan uppsägningen kom in till regionen har en process pågått kring hur verksamheten ska drivas vidare. Vid hälso- och sjukvårdsnämndens möte den 14 maj beslutades att regionen tar över verksamheten vid vårdcentralen i Grums, samt att det ska hanteras som en verksamhetsövergång enligt Lagen om anställningsskydd.

– Vi planerar nu för ett övertagande den 1 december, säger områdesstrateg Anders Olsson. Alla som i dagsläget jobbar vid vårdcentralen Vänern i Grums kommer att erbjudas att följa med vid övergången.

Listade patienter vid vårdcentralen Vänern i Grums kommer att få information via brev.