Region Värmland / Nyhetsarkiv / Förtidsröstning på Centralsjukhuset Karlstad
En skylt med texten vallokal står på golvet. I bakgrunden syns fötterna på flera personer som står i kö.

Det går att förtidsrösta på Centralsjukhuset. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Fialotta Bratt

Förtidsröstning på Centralsjukhuset Karlstad

I år är det val till Europaparlamentet. Valdagen är den 9 juni, men det går även bra att förtidsrösta. På Centralsjukhuset Karlstad kan patienter, anhöriga, medarbetare och andra förstidsrösta från den 27 maj till och med den 7 juni.

Du hittar förtidsröstningslokalen i anslutning till sjukhusbiblioteket.

För att kunna rösta behöver du ha ditt röstkort och handlingar som styrker din identitet. Alla som har rösträtt får sitt röstkort hem i brevlådan ungefär tre veckor före valdagen. Har du inte ditt röstkort med dig kan du få ett nytt utskrivet när du besöker röstningslokalen.

Patienter kan rösta via bud

Patienter som inte kan ta sig till en röstningslokal kan rösta via bud. Ett särskilt budröstningsset finns att hämta hos röstmottagarna vid sjukhusbiblioteket på Centralsjukhuset Karlstad och i övriga förtidsröstningslokaler. Budrösten kan lämnas till röstmottagarna under öppettiderna eller i någon av kommunens andra röstningslokaler.
Har väljaren ingen som kan vara bud kan man i stället vända sig till Kontaktcenter på telefon, 054-540 00 00 (tonval 4), som hjälper till att förmedla ambulerande röstmottagare.

Läs mer om valet på Karlstads kommuns webbplats:
Val till Europaparlamentet

Öppettider för förtidsröstning på
Centralsjukhuset Karlstad

Vecka 22: måndag 27 maj–fredag 31 maj, klockan 10–15
Vecka 23: måndag 3 juni–fredag 7 juni, klockan 10–15
(Torsdagen den 6 juni är röstningslokalen stängd.)