Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nu utökas de rökfria områdena vid Centralsjukhuset och Regionens hus
En skylt med texten "Rökfri miljö. Välkommen till ett rökfritt sjukhusområde."

Nu blir Centralsjukhuset i Karlstad och Regionens hus helt rökfria områden.

Nu utökas de rökfria områdena vid Centralsjukhuset och Regionens hus

Region Värmland strävar efter ett rökfritt Region Värmland. Därför har regionledningen tagit beslut om utökade rökfria områden. Det innebär bland annat att alla rökkurer ska plockas bort. Först ut är kurerna vid Regionens hus och Centralsjukhuset i Karlstad.

Enligt Region Värmlands riktlinje Rökfritt Region Värmland ska det vara rökfritt i anslutning till alla byggnader där regionen har verksamhet. Det ska vara rökfritt i anslutning till entréer, balkonger och friskluftsintag.

För att öka möjligheten för personer att inte behöva mötas av rök och röklukt planeras nu för att de rökfria områdena ska bli större.

– I ett första steg utökas de rökfria områden vid Regionens hus och Centralsjukhuset i Karlstad. Arbetet med att ta bort rökkurer och sätta upp nya skyltar sker under nästa vecka, säger Annette Andersson, fastighetsdirektör.

De rökfria områdena omfattar i stort sett hela sjukhusområdet på Centralsjukhuset och runt hela Regionens hus, inklusive parkeringsplatser. När rökkurerna tas bort sätts askkoppar upp utanför de rökfria områdena.

Ingen ska utsättas för rök mot sin vilja

En arbetsgrupp med representation för flera verksamheter inom Region Värmland har tagit fram underlag inför beslutet om utökade rökfria områden.

– Utökade rökfria områden är en viktig och naturlig del i utvecklingen av arbetet med rökfritt Region Värmland. Vi ska främja hälsa och rökfria miljöer. Naturligtvis ska alla som vistas hos oss kunna göra det utan att utsättas för passiv rökning eller röklukt. Vi vill underlätta för dem som vill sluta röka och också bidra till att färre börjar röka, säger Lina Helgerud, folkhälsostrateg.

Stöd för beslutet

Arbetsgruppen hänvisar till flera dokument, beslut, arbeten och lagar. Agenda 2030, arbetsmiljölagen, regionplanen och Tobacco Endgame ger alla stöd för utökade rökfria områden.

– Vi har också fått synpunkter från medarbetare om rökkurerna. Och vi har haft kontakt med regioner som sedan tidigare har utökade rökfria områden inom hälso- och sjukvården. Nu är det vår tur att ta det här steget, säger Lina Helgerud.

En karta över Centralsjukhusets rökfria område finns på regionvarmland.se/rokfriregion. Vilka områden som står näst på tur är inte klart ännu.