Värmlänningarna fortsatt nöjda med 1177.se
Allmänheten har högt förtroende och användarnöjdhet med 1177 och det är ett av Sveriges mest välkända och betrodda varumärken.
Hela 99,2 procent av befolkningen känner till varumärket. Dessutom uppger cirka 90 procent att de har sökt information på 1177.se och cirka 95 procent har loggat in och använt tjänster för att utföra personliga vårdärenden.
NKI visar att användarna är alltmer nöjda med 1177.se
I december 2024 genomfördes en Nöjd-kund-undersökning (NKI) för 1177.se. Syftet är att förstå hur användarna upplever webbplatsen och vilka kvalitetsaspekter de värderar högst. Resultatet används för att utveckla webbplatsen.
Nöjdheten har ökat inom samtliga områden och särskilt i inloggat läge. I Värmland fick man siffran 71, samma värde som riket. För de inloggade delarna fick Värmland 73 och där var den nationella siffran 74.
Användare över 60 år som loggar in är särskilt nöjda, medan de yngre under 30 år är mest nöjda med de öppna sidorna.
Värmlänningarna är mest nöjda med texter om bland annat cancer och allergier och för de inloggade tjänsterna gillar man mest att läsa journalen, se sina läkemedel och sina provsvar.
– NKI-undersökningarna ger oss kunskap om hur nöjda invånarna är med 1177.se, både på nationell och regional nivå. Det ger oss insikter om vad vi ska förbättra för att göra det ännu bättre för värmlänningarna i den digitala kontakten med vården, säger Hedvig Bergenheim, kommunikationsdirektör.
Trots framstegen finns förbättringspotential till exempel med fler bokningsbara tider inom vården, ökade informationsmängder i journalen och fortsatt utveckling av 1177-tjänsterna.
Slutsats om undersökningsresultatet för 1177
1177 fortsätter att vara en central del av svensk hälso- och sjukvård, inte minst för att varje region ska kunna nå ut med sina specifika erbjudanden till invånarna. Användarnöjdheten har ökat bland annat tack vare förbättrade tjänster och en tydligare informationsstruktur. Samtidigt är kännedomen och förtroendet för varumärket stabilt på mycket höga nivåer.
– Undersökningen visar att invånarna har ett växande behov av digital, tillgänglig och kvalitetssäkrad vårdinformation samt utökade möjligheter att utföra personliga vårdärenden och det behöver vi fortsätta att jobba med för att möta upp på ett bra sätt, säger Lars Christensen, hälso- och sjukvårdsdirektör.
Om undersökningen
NKI är ett etablerat mått inom kund- och marknadsundersökningar och ger ett värde mellan 0 och 100. Värden mellan 55 och 75 innebär att användarna är nöjda och värden över 75 indikerar att användarna är mycket nöjda.
Undersökningen är en modell som bygger på frågor som besvarar på en 10-gradig skala och som sen omvandlas till ett värde 0–100.
Enkäten distribueras via länk som lades upp på 1177.se.
Frågorna besvaras av besökare till webbplatsen 1177.se, både öppna delen och den inloggade delen.
Undersökningen gjordes från 25 november till 22 december 2024.
95 478 personer deltog nationellt och 3 814 värmlänningar svarade.
Undersökningen utförs av Inera.