Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Nära vård april 2023
Sjuksköterska möter barn och mamma

Nära vård april 2023

En färdplan som vägleder i omställningen finns nu att ta del av i både tryckt och digitalt format. I det här utskicket hittar du också aktuella rapporter, tips och inspiration att läsa mer om kring vad som händer i omställningen till god och nära vård, hälsa och omsorg just nu.

Färdplan som guidar i omställningsarbetet

Nu finns ett vägledande dokument som konkretiserar arbetet mot Värmlands målbild. Färdplanen riktar sig till chefer och ledare i regionen och länets kommuner och finns både digitalt (regionvarmland.se/fardplan) och i tryckt format (pdf). Pdf, 14 MB.

Som komplement till färdplanen finns också dialogguiden - ett stöd för dialog och reflektion. Dialogguiden finns digitalt på regionvarmland.se/dialogguide

Kort från möten

Socialchefer och hälso- och sjukvårdsledning i Värmland

30-31 mars hade länets socialchefer och regionens hälso- och sjukvårdsledning ett lunch- till lunchmöte för att diskutera fortsatt samverkan, systemledning och om vilka förutsättningar som behövs för att arbeta med omställningen till god och nära vård. Länka Consultning gav inspel om kärnan och utmaningen med samverkan och hur vi kan lyckas samverka mellan olika logiker och delar av system.

Samhällsnytta AB har uppdraget att stödja direktörsberedningen att vara systemledning för god och nära vård. Anders Pritz från Samällsnytta pratade ledarskap och systemledning och vilka förutsättningar som behöver skapas och vilka hinder som är viktiga att ta bort, för att omställningen ska lyckas.

Under mötet diskuterads också nätverkets roll kopplat till omställningen till nära vård, hälsa och omsorg.

Förlängt möte för samordningsgruppen

24 mars hade samordningsgruppen för god och nära vård, hälsa och omsorg en halvdag för dialog och diskussion. Målet var att sätta en tydligare plan för fortsatt arbete. Bland annat diskuterades möjligheterna att följa upp och bevaka omställningen och relaterade parametrar​, samt vilka behov som finns i verksamheterna kring verktyg och utbildningar​ för att öka farten i omställningen.

Mer om ledning och styrning för omställningen till god och nära vård, hälsa och omsorg

Aktuell information och rapporter

Berättelser från invånare (regionkalmar.se)