Region Värmland / Nyhetsarkiv / Ny handlingsplan för att tackla arbetskrafts- och kompetensbristen
Fyra byggarbetare som samtalar över en ritning.

Ny handlingsplan för att tackla arbetskrafts- och kompetensbristen

Förra veckan presenterade kommissionen en handlingsplan som innehåller åtgärder för att motverka bristen på arbetskraft och kompetens som finns på EU:s arbetsmarknad.

För att tackla bristen på arbetskraft och kompetens föreslår kommissionen ett närmare samarbete med medlemsländerna och arbetsmarknadens parter. Handlingsplanen är en del av EU:s strategi för att stärka sin konkurrenskraft samt sin ekonomiska och sociala motståndskraft.

Fem prioriteringsområden

Kommissionen menar att hanteringen av bristen på arbetskraft och kompetens är avgörande för att öka den hållbara ekonomiska tillväxten inom EU. Det är också viktigt för att kunna ta tillvara på möjligheterna med den gröna och digitala omställningen samt för att stärka EU:s ekonomiska och sociala motståndskraft i en tid av geopolitiska förändringar.

Handlingsplanen pekar ut fem prioriteringsområden för EU, medlemsländerna och arbetsmarknadens parter:

• Få ut underrepresenterade grupper på arbetsmarknaden.
  • Stödja kompetensutveckling och utbildning.
  • Förbättra arbetsvillkoren i vissa sektorer.
  • Förstärka de rättvisa villkor för arbetstagare och studenter vid rörlighet inom EU.
  • Attrahera talanger från länder utanför EU.

Bakgrunden till handlingsplanen är den växande bristen på arbetskraft och kompetens som alla medlemsländer har upplevt det senaste årtiondet. Några av orsakerna till denna ökning är en åldrande befolkning, en snabb digital omställning och ett ökat säkerhets- och försvarsbehov.

Den värmländska kompetensförsörjningen

Ett av insatsområdena i Region Värmlands strategiska handlingsplan ”Värmlandsstrategin 2040” handlar om kompetensförsörjning. Insatsområdet har som mål att höja den generella utbildningsnivån genom insatser på till exempel utbildning och kompetensmatchning. Några av insatserna som pekas ut här är utvecklingen av vuxen- och yrkesutbildningar som utgår från regionala behov och att få flera arbetsgivare att engagera sig i olika utbildningsformer.

Utöver det så arbetar Region Värmland just nu med att utveckla en regional handlingsplan för kompetensförsörjning i samarbete med det värmländska näringslivet och den offentliga sektorn i Värmland. Handlingsplanen ska framställa regionens kortsiktiga prioriteringar för att närma sig de övergripande och långsiktiga målen i Värmlandsstrategin 2040