Start / Utveckling & tillväxt / Hämta material / Fakta i korthet / Kortanalys: Arbetspendling till och från Värmland

Kortanalys: Arbetspendling till och från Värmland

Denna kortanalys handlar om arbetspendlingen in till och ut från Värmland med en fördjupad inblick på geografin i de vanligaste pendlingskommunerna intill länsgränsen. Data är från år 2020 då detta är det senaste året som samtliga variabler som används i analysen finns uppdaterade.

Värmland har fler än dubbelt så många som pendlar ut från regionen jämfört med hur många pendlar in. Utbytet av pendlingen sker i huvudsak till gränskommunerna längs bägge sidorna av länsgränsen. Arbetspendlarna söker sig främst till tätorter med nära avstånd till järnvägsstationer och övriga resecentra.

Arbetspendlingen är en förutsättning för att minska kommuners sårbarhet genom ökad matchningen mellan arbetssökande och arbetsgivare. Det bridrar även till regionförstoring som sker när områden har effektivare och snabbare resmöjligheter sinsemellan, något som järnvägsstråket Oslo-Stockholm 2.55 skulle förstärka.

Ladda ner: