Start / Administration / Asyl- och flyktingfrågor / Asylsökande och massflyktingar / Mödravård och förlossning för asylsökande

Mödravård och förlossning för asylsökande

Läs mer om mödravård och förlossning för asylsökande, samt vad som gäller för deras nyfödda barn.

Informera föräldrarna

1. Hos mödravården:
    Nyfödda barn behöver snarast efter förlossningen tas med personligen till Migrationsverket, för att registreras som asylsökande. Det kan annars dröja innan barnet får eget dossiernummer (LMA-nummer) och får tillgång till samma rättigheter som föräldrarna.
  2. Hos vårdavdelningen efter förlossning:
    Informera om reglerna för Patienthotellet.

Under graviditeten

Alla asylsökande har rätt till kostnadsfri preventivmedelsrådgivning, mödravård, förlossningsvård samt vård i samband med abort.

Om fosterdiagnostik:

• Rutinultraljud ingår i den kostnadsfria mödravåden.
  • KUB ingår inte i den kostnadsfria mödravården. KUB är en sannolikhetsberäkning av risk för de vanligaste kromosomförändringarna och inte är nödvändig för barn och mammans hälsa.

Efter födseln

Regler för boende på Patienthotellet

Mamman bor gratis på Patienthotellet och betraktas som patient med helpension. För nyförlösta mammor ingår i vanliga fall endast frukost och de betalar 130 kronor i egenkostnad utöver de måltider och kioskvaror som köps.

För övriga kostnader hänvisas till avgiftshandboken.

Barnet måste personligen registreras som asylsökande hos Migrationsverket

Använd INTE mammans dossiernummer i RuNar när du skapar reservnummer för barnet! I systemet är det inte möjligt att tilldela samma LMA-nummer till två olika reservnummer.

Barnet behöver ett eget dossiernummer (LMA-nummer). Det får barnet när det registreras som asylsökande, vilket måste göras snarast med barnet på plats hos Migrationsverket.

Innan barnet fått ett eget dossiernummer anges 00‑000000 som LMA-nummer och som anteckning i alla journaler och remisser. Skriv också moderns LMA-nummer som anteckning i journalen.