Start / Samverkan, avtal och vårdval / Folkhälsa / Livsvillkor och levnadsvanor / Psykisk hälsa / Regionalt utvecklingsarbete Stigma / Utskick om att söka hjälp och stöd går till alla i Hagfors

Vänta inte med att söka hjälp

Det är vanligt att må psykiskt dåligt någon gång i livet. Många män som mår dåligt tycker att det känns svårt att söka hjälp. Om du eller någon i din närhet mår dåligt – kom ihåg att samtal är bra på många sätt och kan bidra till att hitta en lösning som du inte trodde fanns.

Kvinnor som mår dåligt söker oftare än män stöd av vänner, stödlinjer och sjukvård. Många män förblir ensamma med sina tankar och problem.

Det är också vanligt att män drar sig för att söka vård för kroppsliga problem, vilket kan påverka även den psykiska hälsan negativt. Dessutom är risken för självmord vid psykisk ohälsa mycket större för män än för kvinnor. Så ska det
naturligtvis inte behöva vara.

Många har fått hjälp – ta chansen du också

Det finns många sätt att få hjälp när en mår dåligt. Det är viktigt att ta hand om sin psykiska hälsa och ta kontakt med någon när det behövs.

”Jag orkade inte ur sängen men fick hjälp och nu kan jag leva utan att känna mig som skit. Det tar tid, men det fungerar. Häng i – det kommer en bättre dag.”
Marius, 19 år

”Att söka hjälp för min psykiska ohälsa var ju det absolut första steget. Mycket positivt har kommit ut av att jag var tvungen att hitta ett sätt att deala med min psykiska ohälsa.”
David, 33 år

”Att söka hjälp var svårt, men jag är glad att jag hittade modet. Det är troligtvis det bästa steg jag någonsin tagit.”
Christoffer, 48 år

”Sjukvården föreslog att jag kunde få stanna kvar på avdelningen ett par dagar och sedan kunde jag få hjälp med ett nytt liv.”
Steffen, 56 år

Du kan söka hjälp hos många aktörer, bland annat via appen Vård i Värmland:

”Mig kan du träffa via appen Vård i Värmland. Du bokar enkelt i appen och kan ofta få samtalsstöd inom några dagar. Nedstämdhet, ångest, stress och sömnproblem är något av det som du kan söka hjälp för. Du kan läsa mer på 1177.se om hur du går till väga”.
Johanna, kurator/KBT-terapeut

Vanliga tecken på psykisk ohälsa hos män

Cirklar innehållande ord som beskriver symtom på psykisk ohälsa.

Det finns många symtom på psykisk ohälsa. Nedstämdhet, bröstsmärta och risktagande är några. Fler ser du i bilden ovan och rutan nedan.

Vanliga tecken på psykisk ohälsa är:

• Bröstsmärta
  • Sömnsvårigheter
  • Ökat intag av alkohol
  • Risktagande
  • Irritation och ilska
  • Nedstämdhet och känsla av hopplöshet
  • Ensamhet och tunga tankar

Du kan också uppleva:

• Ökad känsla av stress
  • Ointresse för sådant som tidigare varit intressant eller roligt
  • Livsleda
  • Trötthet och låg energi
  • Magont och dålig aptit
  • Känsla av misslyckande eller att inte räcka till
  • Koncentrationssvårigheter

Om du inte har någon att prata med eller om du vill ha mer professionell hjälp eller rådgivning kan du kontakta någon av aktörerna nedan.

Så söker du hjälp i Region Värmland

Appen Vård i Värmland (1177.se)
Videosamtal med samtalsmottagningen.

Ungdomsmottagningen eller Första linjen unga (1177.se)
App, telefon och mottagning.

Sjukvårdsrådgivningen 1177 (1177.se)
Ring dygnet runt.

Din vårdcentral (1177.se)
Kontaktuppgifter finns på 1177.se

Ring om du mår mycket dåligt eller har tankar eller planer på att ta ditt liv.

Mer information och kontaktuppgifter till vården finns på 1177.se

Så söker du vård i Värmland (1177.se)

Söka vård för psykiska besvär (1177.se)

Så söker du hjälp via stödlinjer

Livslinjen (mind.se)
För dig som är 16–25 år

Självmordslinjen (mind.se)
Om du tänker på att ta ditt liv eller om du är orolig för någon. Telefon och chatt dygnet runt.

Äldrelinjen (mind.se)
För dig som är äldre och vill ha någon att prata med eller har psykiska besvär. Telefon måndag–torsdag klockan 8–19.

Jourhavande präst (svenskakyrkan.se)
Telefon klockan 17–06.

Jourhavande medmänniska (jourhavande-medmänniska.se)
Telefon alla dagar klockan 21–06, chatt lördag–tisdag klockan 21–24

Fler stödlinjer hittar du på 1177.se

Råd och stöd på mejl, chatt och telefon (1177.se)

Alla i Hagfors får broschyr och informationsblad om att söka stöd och hjälp

Denna information ingår i ett utskick i Hagfors och är ett samarbete mellan Hagfors kommun och Region Värmland.

I utskicket ingår också broschyren Vi finns för dig som bor i Hagfors kommun.