Start / Samverkan, avtal och vårdval / Folkhälsa / Mänskliga rättigheter / Barnets rättigheter / Region Värmlands handlingsplan för arbetet med barnets rättigheter

Region Värmlands handlingsplan för arbetet med barnets rättigheter

I Region Värmland pågår ett arbete med att ta fram en ny handlingsplan för hur vi ska arbeta med barnrätt i vår region. Vi vill bygga en handlingsplan efter barnens behov. Här kan du följa arbetet.

Tecknad illustration: Ett barn åker skateboard, ett läser en bok och ett springer.

En ny handlingsplan för hur vi ska arbeta med barnets rättigheter håller på att tas fram. För att få med barnets perspektiv är barn med i framtagandet.

2009 antog landstingsfullmäktige en handlingsplan för FN:s konvention om barnets rättigheter, som sedan uppdaterades 2014. Handlingsplanen syftar till att öka kunskapen om barnkonventionen, förbättra barnkompetens hos regionanställda, utveckla barn och ungdomars inflytande samt att barns bästa ska lyftas i beslut och avtal, verksamhetsplaner och budget.

Handlingsplanen gäller tills vidare och finns här:
FN:s konvention om barnets rättigheter – handlingsplan för Landstinget i Värmland 2014–2017 Pdf, 163 kB.

Det finns ett politiskt beslut att Region Värmland ska ta fram en ny handlingsplan för hur arbetet med den nya lagen följs i Värmland. Politikerna vill att arbetet med planen sker i samverkan med andra viktiga aktörer i regionen, såsom kommuner, idéburen sektor, myndigheter och näringsliv.

För att kartlägga behovet hade vi kontakt med idéburen sektor och länets kommuner. En digital och en fysisk workshop genomfördes med bred representation för idéburen sektor. Med flera kommuner genomfördes djupintervjuer och en enkät.

Det som framkom var att barn, föräldrar och personal behöver utbildning om barnkonventionen. De som deltog i kartläggningen önskade också verktyg och metoder att använda för att barnets rättigheter ska bli tillgodosedda.

En tecknad person sträcker upp sina händer och ser frågande ut.

Under ett möte med arbetsgruppen för handlingsplanen kom frågan upp: ”Vi har pratat med en massa vuxna människor, varför pratar vi inte med barn? Det är ju deras rättigheter det handlar om.”

Det konstaterades att vi kan få in barnperspektivet när vi pratar med vuxna. Men barnets perspektiv får vi bara in om vi pratar med barn.

Den tecknade illustrationen visar ett rum med soffa, soffbord och TV. En person sitter i soffan.

Vi funderade på hur vi når barnen. Var finns de? Kan vi nå dem digitalt? Många barn spelar spel och vi insåg att spel kan vara ett bra och enkelt sätt att göra dem delaktiga i handlingsplanen.

Vi tog kontakt med en gymnasieskola med IT-profilering och hade ett möte med skolans elevråd. De föreslog plattformen Roblox, där man kan skapa egna spel. Vi kom fram till att ett Robloxspel kan hjälpa oss att ge unga inflytande på ett roligt sätt. Med hjälp av en extern samverkanspartner började vi bygga spelet.

Bilden visar en kortlek med bilder på tecknade barn och vuxna,

För att få fram innehållet i spelet behövde vi ta reda på vilka rättigheter som barn och unga anser att vi behöver bli bättre på att tillgodose.

Vi hade redan en kortlek om barnkonventionen, men den var svår att förstå för barn. Så vi tog fram en ny kortlek, anpassad för barn.

När kortleken var klar ville vi använda den för att få veta vilka rättigheter som barn vill att vi jobbar mer med. Vi fick kontakt med en grundskola på en ort i Värmland och ett gymnasium på en annan ort.

Skolorna valde ut sammanlagt fem klasser, med elever i åldrarna 10–16 år. Vi besökte klasserna och lät dem genomföra övningen Diamanten och på så sätt visa oss vilka delar i barnkonventionen som de vill att vi jobbar mer med. Det som barnen prioriterade var skyddsartiklarna samt barn och ungas inflytande och delaktighet.

Bilden visar två blanketter.

För att få in barnens prioriteringar i spelet bestämde vi att barn skulle få spela sig igenom en vardag. Vi bestämde att vi skulle ha tre karaktärer i tre olika familjekonstellationer.

Men först måste vi få information om vilka hinder och svårigheter i vardagen som barn upplever. Därför hade vi en workshop med skolelever som vi inte träffat tidigare. Utifrån en mall berättade de om de problem som de möter under en vanlig dag.

Barn sitter vid datorer.

När barnen berättat om sina vardagliga problem lade vi in de svåra situationerna i Roblox. Vi började med att lägga in en familj och en karaktär.

Sen var det dags för barn att testa spelet. De engagerade barnen som tidigare listat situationerna var med i en workshop. De spelade och tyckte till om hur spelet funkade.

Utifrån barnens feedback ska nu spelet byggas färdigt.

När spelet är klart ska vi låta barn spela. De lösningar som barnen tycker är bäst tar vi med i handlingsplanen.

Vi vill bygga en handlingsplan efter barnens behov. Det får ta den tid som behövs – för barnens bästa.