Till startsidan
Start / Kultur / Kulturutveckling / Film / Skolbiokatalog 2023/2024 / Efter en filmvisningen

Ta hand om elevers upplevelse efter en skolbio

Ta hand om elevernas upplevelse! Här finns tips om hur du kan gå tillväga.

Innan ni sätter igång att bearbeta filmen på djupet är det viktigt att låta var och en ha sin filmupplevelse utan att i första läget behöva prestera.

Låt eleverna landa i sin egen upplevelse

Oavsett ålder – låt dem landa, klura och reagera.

  • På vilket sätt blev de berörda av filmen?
  • Var det en rolig-, läskig-, spännande-, sorglig film etcetra?
  • Var det någon särskild scen de minns? Vad är det med den scenen som de minns speciellt?
  • Vad förmedlade filmen för känslor?

Hjälp eleverna att minnas filmen

Efter det kan det vara bra att hjälpa eleverna komma ihåg filmens handling och struktur – hjälp dem sammanfatta handlingen, vilka karaktärer som de mötte och vad de hade för drivkrafter och mål.

Fördjupa diskussioner och reflektioner

På nästa nivå kan ni diskutera filmens teman mer på djupet.

  • Analysera – vad sa filmen mellan raderna?
  • Vad var det som sas utan att sägas med ord?
  • Hur såg ni det?
  • Fanns det någon symbolik i filmen?

Knyt ihop filmupplevelsen med ditt ämne och de kursmål som knyter an till filmen. Jobba vidare – lyft filmens handling, teman och ton i ett större ämnesperspektiv.

Diskutera, skriv, gör egna filmer eller andra konstverk för att bearbeta filmupplevelsen: dess språk och innehåll. Många filmer har också en filmhandledning där du får tips kring för- och efterarbete.

En gemensam känsloupplevelse är kul!

Framför allt – glöm inte bort att ha kul! Det är kul att se på film – samtidigt som det är lärorikt, utvecklande och berörande. Det ger oss en gemensam känsloupplevelse oavsett vad vi tyckte om filmen och dess innehåll som sådan.

Författat av: Helena Sandberg, Filmutvecklare, Region Jönköpings län

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?