Start / Utveckling & tillväxt / Regional utveckling / Näringsliv och entreprenörskap / Verksamt Värmland 2.0 / Information om stöd till företag under kriser i omvärlden

Information om stöd till företag under kriser i omvärlden

I Värmland arbetar många organisationer för att underlätta för företagare som drabbats av konsekvenser av coronapandemin och kriget i Ukraina. På den här sidan hittar du information, tips och råd från organisationer som är bra att känna till.

Företagsjouren

Värmländska företag kan ringa Företagsjouren för att få svar på sina frågor, information om nationella stödåtgärder och guidning till rådgivning och stöd i regionen eller din hemkommun. Telefonen är bemannad måndag-fredag klockan 10.00-12.00. Telefonnumret är 010-831 90 50.

Mer information om Företagsjouren.

Verksamt

verksamt.se samlar myndigheter som till exempel Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Skatteverket och Tillväxtverket information och e-tjänster som du som ska starta eller driver företag kan ha nytta av.

Verksamts matchningsverktyg

Samlad myndighetsinformation kopplat till coronapandemin

Information till företag kopplat till Rysslands invasion av Ukraina

Ställa om till digitalt arbetssätt och nya affärsmodeller

Compare tipsar och ger råd om hur företaget kan bli mer digitalt.

Vi ställer om tillsammans är en omställningsprocess som Karlstad Innovation Park leder för att företag snabbt ska hitta nya affärsmodeller.

Stöd till kulturen

Konstnärsnämndens guide för yrkesverksamma konstnärer.

Kulturutveckling inom Region Värmland

Branschorganisationer

Flera branschorganisationer har samlat råd och information för den egna branschen.

Handelskammaren Värmland

Visit Värmland uppdaterar med de senaste besluten som rör besöksnäringen.

IUC Stål och verkstad stöttar och coachar små- och medelstora industriföretag.

Paper Province

Livsmedelsföretagens samlade information som bland annat berör arbetsrätt, arbetsmiljö och näringspolitik.

LRF samlar all sin information om de gröna näringarna och det nya coronaviruset.

Fastighetsägarna har sammanställt tips till dig som har hyresgäster.

Regional exportsamverkan Värmland

Exportsamverkan är organisationer som samverkar kring exportrådgivning till företag. De lotsar dig till vilka stöd som finns för exporterande företag.
Mer information om Regional exportsamverkan

Business Sweden hjälper exporterande företag att komma i kontakt med kunder, leverantörer, beslutsfattare eller få hjälp med frågor om nya regler i andra länder.

Exportkreditnämnden har utökat möjligheterna till garantier för exporterande företag som behöver låna pengar hos banken.

Företagarorganisationer

Företagarna och Svenskt näringsliv har sammanställt information om beslut, råd och tips samt artiklar.

Företagarna har tips och råd till dig som är småföretagare.

Svenskt näringslivs information om coronaviruset för företagare.