Så gör du om någon svarar ja på fråga om våld

Här är en lista på var du kan hänvisa den som är utsatt för våld i nära relation.

• Vid akut fara ring 112
  • Rådgör vid behov med socialtjänsten som har det yttersta ansvaret. Du kan diskutera anonymt.
  • Du kan även ringa till polisen och diskutera anonymt.
  • Ring Kvinnofridslinjens nationella stödtelefon, 020-505050 (öppet dygnet runt) vid utsatthet, som anhörig eller om du som personal behöver stöd och råd.
  • Hänvisa till samtalsmottagningar inom Region Värmland (finns t.ex. på vårdcentralerna) och som i sin tur kan remittera vidare vid behov eller till kvinnojourer runt om i länet, vissa av dem har även samtalsstöd.
  • Behandlings- och samtalsmottagningen för vuxna som är eller varit utsatta för våld i nära relationer och som behöver psykologisk behandling och samtalsstöd för att må bättre. Hälso- och sjukvårdsverksamheter når mottagningen för rådfrågning och konsultation genom kontakt med samordnare Anna-Lena Flygare, anna-lena.flygare@regionvarmland.se. Mottagningen är inte remissmottagare i formell mening utan remissförfarandet hanteras av säkerhetsskäl via funktionsbrevlåda. En rutin för ”remittering” finns i Vida (RUT-25168).

Du kan även kontakta dessa linjer