Region Värmland European Office söker praktikant till höstterminen 2024

Utanför EU-kommissionen

Är du intresserad av att arbeta med regionala utvecklingsfrågor i ett internationellt sammanhang? Ta då chansen att praktisera på Region Värmlands kontor i Bryssel. Praktiken ger dig möjlighet att få god insyn och förståelse för hur regionala frågor drivs i Bryssel.

Region Värmland European Office söker nu inför höstterminen 2024 en praktikant. Vi ser gärna att du som söker kan praktisera en hel termin om 20 veckor, detta för att få en verklig chans att komma in i arbetet, något vi tror ger ett större värde både för dig som praktikant och för oss som arbetsgivare.

Arbetsuppgifter

Huvudsakliga arbetsuppgifter under praktiken:

• Nyhetsgranskning och rapportering till vårt nyhetsutskick.
  • Informationssökning.
  • Deltagande på och dokumentering från seminarier och konferenser.
  • Upprätthållande av kontakter med EU:s institutioner och andra relevanta aktörer i såväl Bryssel som Västsverige.
  • Stöd vid arrangemang och mottagning och planering av gruppbesök
  • Deltagande i det övriga dagliga rutinarbetet på kontoret.

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

• Studerar statsvetenskap eller annan relevant samhällsvetenskaplig utbildning.
  • Har ett genuint intresse av Europeiska Unionen och dess arbete samt besitter grundläggande kunskaper om EU:s system och den regionala och lokala politiska nivån i Sverige.
  • Har mycket goda kunskaper i engelska. Kunskaper i franska är meriterande.
  • Har god kommunikationsförmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
  • Har datorvana samt förmåga att ta in och hantera stora mängder information.
  • Är självständig, organiserad, utåtriktad och ansvarsfull, då du kommer arbeta med kvalificerade uppgifter samt komma i kontakt med en mängd andra aktörer inom EU-området.

Det är önskvärt att du som söker praktikplatsen har en koppling till Värmland eller studerar vid Karlstads Universitet, men det är inte ett krav.

Praktikperioden kommer att följa terminen och därmed starta i augusti och avslutas i januari. Exakta datum fastställs när praktikplatsen är tillsatt.

Ansökan

Ansökan i form av CV och personligt brev skickas senast den 10 mars 2024 till region@regionvarmland.se

Märk din ansökan med: RUN/240073 Praktik vid Region Värmland European Office, hösten 2024.

Finansiering

Praktiken är oavlönad, men det finns möjlighet att söka Erasmusstipendiet för praktik i Bryssel

Mer information om Erasmus+ och praktik finns på studera.nu.

Region Värmland står för flygbiljett tur och retur till Bryssel, praktikanten står själv för logi- och matkostnader.

Frågor

När? Höstterminen 2024

Var? Nordic House, Rue du Luxembourg 3, Bryssel

Har du fler frågor om praktiken, kontakta:

Simon Fredholm
e-post: simon.fredholm@regionvarmland.se